VM i Optimistjolleseiling

Argentina 21.10-31.10 2014

på Rio de la Plata utenfor San Isidro

Familien Berg Olsen reiste til San Isidro sør for Buenos Aires i Argentina for å følge Vilde sine prestasjoner i VM.

Vilde kvalifiserte seg til VM etter 3 gode NC`er, spesielt NC´en i Arendal der hun utmerket seg spesielt og vant helgens strabaser. Det var en seilhelg med varierende vind og til dels tøffe forhold.

Turen til Argentina var en stor opplevelse for oss alle fire. Vi fikk varmt og herlig sommervær på over 30 grader celsius de første 10 dagene med 2-4 m/s. Dette var uvanlig til å være vår i Argentina skjønte vi. Så kom ”thunderstorm” som var rene fyrverkeriet av et vær og da ble hele neste dag kansellert. Siste dag fikk de seilt kun en regatta pga lite vind.

De kvalifiserte som dro sammen med Vilde til VM var Mathias Berthet, Uffe Tomasgaard, Tobias Birkeland og Karoline Eirin Vabø. På lagseilingen gjorde de fem en fantastisk innsats og tok 4. plass. Ikke siden 1982 har Norge hatt så gode resultater i lagseiling VM! De slo Spania som endte opp på 3. plass. Norge gikk ut da de tapte over Thailand, som for øvrig tok en noe uventet 1.plass. 4.plass var supert konkluderte vi med!

De tre første dagene med individuell seiling var det kvalifisering til gullflåte, sølvflåte eller bronseflåte og Vilde kom i sølvflåten. Det er første året de praktiserer denne type inndeling i VM.

Vilde tok til slutt 25. plass i sølvflåten som ble 94. plass av totalt 207 seilere i VM.

Club Nautico San Isidro var et fantastisk sted å ha VM. De hadde et utrolig flott område og seilarena, og var dyktige på arrangeringen av VM 2014.

Anne Kari Berg