Optimist

Generelt om Optimist
Optimist er en jolle. Jolle kan på en enkel måte defineres som at kjølen kan enkelt tas ut. Det er ingen vekt i kjølen, og for å holde båten på rett kjøl må man bruke sin egen vekt og egenskaper. Optimisten ble konstruert i 1947 av Clark Mills. Båten ble introdusert i Europa av Axel Damsgaard fra Danmark og spredte seg fra Skandinavia.Optimist er en pram med flat baug. I utgangspunktet er den bygget i kryssfinér, men senere i glassfiber. Med sin flate stevn og flate bunn bryter optimisten med mange etablerte «regler» for god båtkonstruksjon, men har vist seg å ha forbausende bra egenskaper for en så liten og enkel båt. En ide ved konstruksjonen var at ungdom eller familier skulle kunne bygge båten selv. Mills hevdet at dette var den største brukbare seilbåt som kunne bygges av en kryssfinérplate på 4 * 8 fot = ca 1.2 * 2.4 meter.

Det første verdensmesterskap ble avholdt i Storbritannia i 1962 og mesterskapet har vært avholdt i alle årene etter. I de første 20 årene var klassen dominert av seilere fra Skandinavia med i alt 13 verdensmestere. I 1990-årne overtok Argentina hegemoniet. Sammen med Peru har disse to landene vunnet 12 team racing konkurranser i IODA Challenge Cup. Etter tusenårskiftet har det ikke vært noe dominerende land og land som Trinidad, Bermuda og Malaysia har alle medaljevinnere.

I Norge seiles Optimist i de fleste seilforeninger. Den er nummer 1 valget for opplæring. Man kan selv velge hvilket nivå en ønsker å seile på. Det finnes alt fra klubbregattaer til VM og delta i. Det er kun interessen og talentet som setter grenser. På nasjonalt nivå seiles det 4 norgescuper og 1 NM (må være 13 eller fylle 13 det året NM arrangeres). Her deltar det seilere fra hele landet. Det er Norsk Optimistjolleklubb i samarbeid med andre klasseklubber som tildeler seilforeninger arrangementet. NM arrangeres av Norges Seilforbund. Presterer man bra i Norgescuper kan bli utatt til å representere Norge i internasjonale stevner, Nordisk, EM og VM. For mer informasjon om uttak og nasjoale regattaer se Norsk Optimistjolleklubb sine nettsider.
Regionale regattaer arrangeres også. Dette kan også ses på som et mer lavterskel tilbud. I vår region er det Vestfold Seilkrets som arrangerer og tildeler stevner i løpet av sesongen.
Lokale regattaer og opp til hver enkelt forening. Det vanlige er og ha en ukesseilas i sommersesongen. Tønsberg Seilforening arrangerer tirsdagseilas for joller fra slutten av april til slutten av september.

Optimistseiling i Tønsberg Seilforening
Optimisten har den gode egenskapen at den er enkel og komplisert og seile med. Det betyr at den er veldig god for den erfarne og uerfarne seiler. Tønsberg Seilforening tilbyr kurs og trening for alle nivåer. Klikk på linken på menyen eller linken under for å få en mer detaljert beskrivelse av tilbudet

Optimist Nybegynner
Optimist Viderekommende
Optimist Regattagruppen

Nybegynner er for de aller ferskeste seilerne. Her vil du lære det aller mest nødvendige for å kunne bli en seiler. Kurset begynner etter vinterferien med teori og i slutten av april begynner man med seilingen. I løpet av sommersesongen har man lært det meste av seilingens grunnprinsipper, som styrbord/babord, lo/le, kryss/slør/lens etc.
Viderekommende er som i navnet en videreføring fra nybegynner. Her vil det bli mer innføring av det regattaspesifikke samt utvikling av teknikk. Her vil det også bli mer regattafokus og man seiler regatta en gang i uken samt at man har en treningsdag.
Eldste er for de mest erfarne seilerne. Man blir eldste seiler som regel etter to år i viderekommende. Eldste har to tilbud. En for dem som ønsker å konkurrere mest mulig og bli best i Norge, en annen for dem som liker seiling og delta Vestfold/Norges Cup, men ikke har et like stort ambisjonsnivå. Ukestreningen er samme dag og tid, men de som ønsker et litt lavere nivå er ikke med på ekstratreningene i forkant av nasjonale regattaer og treninger i regi av klasseklubben.

Hvor kan jeg skaffe meg en Optimist?
Optimister kan kjøpes brukt og ny. Brukte Optimister får du fra 4-5.000 kroner og oppover. Helt nye Optimister har en pris på 25.000 kroner. Hvis du vil kjøpe Optimist kan Tønsberg Seilforening kontaktes eller Norsk Optimistjolleklubb.