NØTTERØY RUNDT, en tradisjon.

• Før start
Årets første store regatta fikk ønskevær med skiftende vind og tilsammen 50 startende båter.

Resultatliste  : NR2014Res-Sailwave

Startskuddet gikk kl. 12.30 for den første klassen i Nøtterøy rundt lørdag 31.mai. I havnebassenget i Tønsberg var det strålende sol og lett bris fra nord. Det ble igjen stor oppslutning om denne tradisjonelle regattaen, og ca. 50 båter stilte til start.

På brygga i Tønsberg var stemningen god mens mannskapene klargjorde båtene. - Reidun Kvalsvik
Det ble lens/slør med spinnakerkjøring ut Vestfjorden, men det må ha vært lite vind for første båt kom inn i Vrengensundet ca. 2 timer etter start. Det var rød Princess nr. 23 med Reidar Sørensen til rors. Så langt foran resten av flåten at vi først tenkte at båten ikke var med i vår regatta. Så kom en Albin Express, med Alexander Andersen, ledende i sin klasse og langt foran nestemann. Deretter kom en jevn strøm til syne under brua. Snart så vi også Ole Rasmus Undrum i sin RS Elite. Han vant sin klasse.

Det var mange båter på seiltur denne dagen, slik at vi måtte rope og spørre om de var med i Nøtterøy rundt, fordi alle var ikke det.

Vinden skiftet retning flere ganger og det var mye kastvind i tillegg, akkurat slik det pleier å være gjennom Vrengen, og derav navnet.

Tilslutt ble det ren østavind utenfor Strengsdal og kryss for dem som ikke hadde passert Movikstranda. Men da gikk vi fra vår post. Vi håper sønnavinden kom tilslutt slik at seilerne rakk middagen kl.19.00.

Reidun Kvalsvik

Glad gjeng